Deze bijdrage komt van The Samba.com en is vertaald naar het Nederlands met enkele aanpassingen. Als je deze conversie zelf wilt uitvoeren of wilt laten uitvoeren, aarzel dan niet om contact op te nemen. Als je nieuwsgierig bent naar hoe het eruitziet, neem dan gerust contact met ons op voor een kijkje.

Het eerste wat je moet doen is een goede motor vinden. Maak je geen zorgen over een motor met veel kilometers, zelfs als deze 300.000 Kilometer heeft. Ik heb er veel uit elkaar gehaald met meer dan 300.000 kilometer en ze zien er meestal niet anders uit dan degene met 150.000 kilometer. Wees niet bang voor een motor waarbij de distributieriem gebroken is, meestal buigen alleen de kleppen zonder verdere schade aan de cilinderkop of motor. Je hoeft alleen maar nieuwe kleppen te plaatsen. Haal de gehele motor uit elkaar, maak alles goed schoon en stuur de cilinderkop weg om nieuwe klepafdichtingen en indien nodig ook kleppen te laten plaatsen. Ik deed dit vroeger zelf, maar ontdekte dat het sneller, gemakkelijker en eigenlijk goedkoper was om de onderdelen af te leveren bij mijn plaatselijke garage. Ze rekenen me ongeveer 300 euro.

Het eerste dat moet worden vervangen, is de krukpositie tonerring. Je moet hem 176° met de klok mee draaien terwijl je naar de koppen van de bouten kijkt.

Ik heb een lichte laag verf op deze aangebracht om het gemakkelijker te maken om te zien. Dit is de standaardpositie…


en met deze in de nieuwe positie…

En nadat de nieuwe gaten zijn gemaakt en het weer op de krukas is vastgeschroefd, zou het er zo uit moeten zien…

De kop van één schroef zou bijna de inkeping in de ring moeten raken…