Je merkt dat je huidige motor niet goed meer functioneert ? of je wil gewoon wat meer pk’s? dan kan je de golf 3 GTI ombouw doen. Het is veel uitzoek werk om er precies achter te komen wat je nou moet doen en wat je nodig hebt, daarom is deze “handleiding” ontwikkeld. Zie het als een richtlijn iedereen heeft tenslotte zijn eigen manier van werken en van doen. Enige kennis van motoren en techniek is wel vereist om zo’n ombouw te doen.

stap 1

Om te beginnen heb je een aantal spullen nodig voor de ombouw naar een GTI motor. Hier onder volgt een opsomming van onderdelen die je nodig hebt als je van een diesel naar een GTI gaat. Een deel van de onderdelen in de lijst komen van de diesel motor af.

Onderdelen :

  • brandstofpomp (minimaal 3 bar)
  • steun voor brandstofpomp
  • brandstof filter
  • brandstoftank injectie 12 mm
  • pakking carterpan
  • aanzuigbuis oliepomp
  • oliefilter
  • brandstof slang 8 mm (3 meter)
  • brandstofslang 12 mm (1 meter)
  • slangen klemmen (verschillende maten)
  • diesel of turbo diesel koelwater slangen
  • priseas naaldlager
  • pakking spruitstuk
  • luchtfilter
  • adapter uitlaat
  • motorsteunen
  • uitlaatsteun
  • carterpan
  • AGG , ADY ,2E
  • kabelboom bij de motor die je kiest
  • uitlaat turbo diesel
  • adapter voor luchtfilter
  • multiriem
  • distributie riem set ( geschikt voor gti blok die je koopt)
  • relais 30
  • relais 167
  • verdelerkap
  • rotor
  • pakking olie vulpijp
  • lamdasonde
  • bobine
  • vliegwiel (dieselmotor)
  • koppelingshuis + startmotor (diesel motor )
  • start onderbreker chip (aliexpress te vinden onder de naam : vag immo emulator)
  • waterpomp
  • koppelingsplaten
  • drukgroep(optioneel)
  • motorsteun rubbers (optioneel)
  • koppeling cilinder
  • versnellingsbak druklager

Om te beginnen, je begint meestal met het kopen van de GTI motor. Je hebt 3 verschillende soorten GTI motoren die geschikt zijn, dat zijn de AGG, ADY en 2E. Het maakt verder niet echt uit welke je kiest. Het voordeel van de 2E is dat er in de meeste gevallen geen startonderbreker op zit. Let bij het kopen van het betreffende motor blok goed op of het blok goed loopt daarom is ook aangeraden een complete auto te kopen of een proefrit maken en daarna pas laten uitbouwen. Het voordeel van en complete auto aanschaffen is dat je zelf de motor er uit haalt dan weet je precies hoe alles hoort te zitten of hoe alles zat.

stap 2

Bij stap 2 gaan we de oude dieselmotor uit de bus halen. Het is handig om een oprijbok aan te schaffen dan kan je de bus achteruit er op rijden en kan je de motor makkelijk onderlangs laten zakken.

Ook is het makkelijk om een motor takel te regelen waar je de motor mee kan laten zakken. Maak van te voren goed foto’s hoe alles zat zodat je later weet hoe je alle slangen aan moet sluiten. Dan beginnen we als eerste met alle slangen los te halen en het koelwater af te tappen. Wanneer dat gedaan is kan je alle elektronica los gaan maken, let op dat je goed opschrijft wat je waar los haalt. Daarna mag het luchtfilter los. Ook moeten de aandrijfassen losgemaakt worden en de rest wat aan de versnellingsbak zit. Let op dat je de aandrijf assen doet afdekken met een plastic zak zodat er geen vuil in de as koppeling komt.